Saturday, January 2, 2016

PERCUTIAN KE LOMBOK 6D5N part 5

11 Dec 2015... Day 4 kami di Lombok.

Aktibiti hari ini kami dahului dengan breakfast buffet di hotel...

Next... kami seberang jalan besar untuk ke kaunter registration.

For your info... kami menginap di Graha Beach Sengigi Hotel. Hotel ini ada dua side... beach side dan satu lagi side yang dipisahkan oleh jalan besar.

Restoran kat sini pun ada dua... yang dekat receptionist ni chinese cusine... yang beach side Indonesian Cusine...

Yang ni reception dia.. semalam masa check in kiter tak ambik gambo sebab check in dah malam... gelap!!!!

Jam sembilan pagi... kami pun mula bertolak ke Kaki Gunung Rinjani yang katanya plus minus tiga jam dari Sengigi.

On de way ke kaki Rinjani... Pak supir kami memberhentikan kenderaan di Senggigi port (jetty untuk pergi dan balik ke bali) utk abadikan kenangan.

Alhamdulillah... hari ni langit pun sprting... membiru gitiewww

Ni lak dah jadi villa hantu... Sebab approval utk bina bangunan dari laut hendaklah melebihi 10 kaki. Villa nii betoi2 kat benteng... Dah  langgar pantang larang.. Tu yg tersadai aje villa niii dan dah berhantu... .

Scary ler kununnnn...........

Bila langit dah membiru... makin chantek mata memandang....

Zoom kat benteng.... boleh nampak coral tuuu.........

Dek cuaca chantekkkk... kiter tepek banyak sikit gambar laut

Laut aje pun boring... tepek yang ada pokok sikeettt

Darat dan lautan

Indah sekali ciptaan-Mu

next kami teruskan perjalanan dan komdian....

Sekali lagi berhenti kat bukit malimbu...

Actually... di hari petama kami sampai lombok... kami dah singgah kat sini bergambar. Tapi tempohari cuacanya kurang elok... Today, kami singgah lagi... dan nampak dari sini 3 gili yang kiter terokai seperti yang kiter coretkan dalam episod 2 dan 3 stori Lombok ni.

Yang nampak 3 calit tuu lerr gili-gilinya... Gili Air, Gili Menu dan Gili Trawangan.

Setelah menumpuh perjalanan almost 3 hr... Finally... Kami sampai kat Pondok Senaru... port trekking.

Kami bergambar dulu sebelum memulakan Treking... berlatarbelakangkan gunung Rinjani yang tak nampak dek kabus yang tebal menyelubungi puncak Rijani. Hurmm... diramalkan petang tuu hujan...

Bertentangan dengan gambar berlatarbelakangkan gunung pulak adalah hasil tanaman dan laut....

Kami diperkenalkan dgn pak jang... Seorang pria yg pernah berkerja di Jengka 8 as a contract staf selama 3 thn. Semua beg dan air p.jang yg bwk. Kami bawak diri aje.

Jom kita start memburu air terjun Sendang Gile.

Perlahan2 kami menuruni anak tangga menuju kaki gunung rijani yang katanya ada 315 anak tangga...

Hutannya yang masih alami (dara) gitiew.

Ni treck yang ingin mendaki Rijani..

Setelah more a less melepasi 250 anak tangga...

Kami berjaya sampai ke waterfall yg pertama. Sendeng Gile yang bermaksud... Tinggi Gila!

Kat sini... Sesapa nak massage guna Waterfall ni dipersilakan...  So bergambar kenangan dulu before terjun kebusshhhhh.....

Dimulai dengan Sephia

Kimie

Us

Pak Razak anak menantu dan cucu... heheheheee

Actually, Kat sini ada another air terjun yang katanya lagi beshhh... Tiu Kelep namanya. Tapi kena mendaki sikit laaa

Bimbang dgn keupayaan fizikal ayah... Kiter rasa takat ini aje ler kot waterfall hunting kitorang di kaki rinjani ini.

Tapi... Ada lak yg meracun... 2nd waterfall lagik besh... Selesa untuk mandi manda...

Tanya pada our maling gunung... Katanya dah tak bnyk anak tangga... Jalannya banyak yg rata...

Maka entah macam mana kami rasa ok aje nak try.

Mula ler kami mendaki anak-anak tangga... Yup antara satu anak tangga dengan anak tangga yg lain agak jauh...

Sekali kena naik tangga yang curam nii... Waduhhh.. Risau dengan keupayaan fizikal ayahanda. Sekali... Jangan perendahkan keupayaan hj razak yg dah berusia 68 tahun ni... Berjaya beliau mendaki tangga yang curam tuu

Semakin tinggi semakin kurang anak tangga... sebab..

permukaan trek dah natural hutan... kena lalu celah batu dan kayu

Sampai kat area sini my Father in law nak stop his journey di sini... dah tak larat katanya.

So, tinggal ler kami 5 beranak meneruskan misi memburu Tiu Kelep

Gigih kami mendaki...

Menyusuri sungai, kayu kayan dan batu batan

Finally... kami sampai kat Tiu Kelep... salah satu Air Terjun yang airnya berasal dari Gunung Rinjani

Nak gi kat dalam air tuuu... batu batannya licin dan boleh tahan tajamnya...

Nak mandi area sini aje pun boleh...

Bergambar dulu sebelum berendam... Lps tu kiter simpan aje both camera.. Cam poyo kan... gopro ada bawak. Bila dah berendam... malas nak patah balik ambik camera. Beshhh giler dapat berendam kat sini. Tapi sedih... ayah dan Lina tak de bersama. Sedangkan ayah dah hampir sangat ngan Tiu Kelep ni...

Sekali kiter cam nampak ayah dari kejauhan... realiti or fantasi ni... Dan gosok mata sikett.. dan memang benar.... En Razak berjaya menawan Tiu Kelep nii... hebat!!!!

Since Khaleef dah kesejukan... jom kita pulangg...

Perjalanan pulang kami kena sekali lagi lalu jalan yang sama.

Laju aje depa berempat...

Bila penat... ayah berehat sebentar

Ayah dengan Pak Ajib (out tourist guide) yang banyak memapah ayah untuk mendaki dan menuruni gunung Rinjani. Tanpa Pak Ajib... ayah kata belum pasti beliu dapat menjejakkan kaki ke Tiu Kelep...

Anak tangga terakhir yang perlu dilangkah

Pergghhh.... 3 jam masa yang kami ambil untuk menawan kedua-dua air terjun ini.

Selepas penat mendaki... mandi kasi fresh... hampir jam 3 petang kami baru berkesempatan isi pewot di restoran di Pondok Senaru nii.

Lepas makan... kami singgah sat kat Pondok Bale Bayan

Penduduk di sini beragama Buddha dan penduduk disini juga amat menjaga adat tradisi mereka. Perkahwinan sesama sedara sangat digalakkan. Andai ada yang ingin berkahwin dengan orang dari kampung lain... mereka perlu mengikat tanda pada 2 ekor lembu sebagai penalti dan beberapa adat yang lain.

Next destination: Masjid KUNO BAYAN
Katannya... MAsjid ini adalah masjid pertama di Lombok yang dibina lebih lima ratus tahun dahulu. Semua binaan masjid ini diperbuat dari buluh.

Atap dia pun diperbuat dari buluh.... Eh apa yang my anak dara ni intai?

Ni pemandangan dalam Majid ini. Ruang solat dan beduk.. Masjid ni memang dah tak digunakan lagi. Namun sekali dalam setahun akan ada majlis untuk memperingati Allahyarham kiai2 yang pernah menjadi imam di MAsjid ini.

Bergambar di belakang MAsjid... Oh yea... You all nampak tak another binaan belah kiri gambar kitorang tuu? Meh kiter zoom in...

Ni bukan masjid. Ini makam bekas-bekas kiai dan imam masjid

Ni pulak bahagian depan Masjid....

Tepek gambar kenangan before kitorang menuju ke next destination

Actually... kami akan ke Hutan Wisata PUSUK... Kat situ kitorang akan memberi makan pada monyet liar yang hanya berada di tepi-tepi jalan. Namun... kami sampai kat area siu pun dah gelap sebab lama sangat kat kaki Gunung Rinjani. Additionally... hujan... monyet-monyet pun dah balik umah memasing... keh keh keh.

So, kami lalu aje ler... dapat tengok 2-3 ekor monyet yang baru nak pulang.

Next... carik t-shirt...

Kami ke Gandrung dan komdiannya....

Makan malam... hurmm... di mana yea??? Alamak.... lupa nak capture nama kedai laaa... Tapi ada gak orang Malaysia yang makan kat sini. Kami sekali lagi makan ayam taliwang, sate dan juga ikan bakar. Kami makan sikit aje sebab makan siang tadik selesai jam 4.. hahahaha..

Wokey ler dulu stori kiter di hari ke empat kami di Lombok...

To be continued again..........

Unknown said...

boleh saya tahu berapa kos ambil tour guide perhead dan bagi no phone pak ajib boleh...

salam,

mohon emelkan no contact pak ajib boleh..